Utrip življenja
Po vsem, kar Bog dela za nas, je samo še od nas odvisno, kako bo z nami!
Utrip življenja, vedno znova in v vsakem času, v predprazničnem pa še posebej, bolj kaže dejansko stanje družbe in časa v katerem živimo, kot bi si na prvi pogled mislili. Hkrati pa nam govori, kako se časi, vsemu navkljub, vendarle niso zelo spremenili. Mestne, seveda trgovsko naravnane okrasitve in v zadnjih letih žal že tudi vaške in po domovih, niso več praznične, temveč predpraznične. Že kmalu po prazniku Vseh svetih se začno in kakor, da bi želele pokriti ali skriti dejanskost življenja, ki v meglenih in temačnih dneh pozno jesenskega in zgodnje zimskega časa pridejo še bolj do izraza. Za nekaj časa nas spretno umaknejo iz stvarnosti v navidezni svet, ki nam ustreza. Kdo bi si pa ne želel pobegniti iz v marsičem zmedene in tolikokrat tudi krute stvarnosti? Ne da bi se dobro zavedali, pa nam prav to vzame praznike. Prikriti ali z okrasjem zakriti svet nas zmede in omamno postavi v občutek navidezne dobrosti in prijetnosti, kjer odrešenja niti ne potrebujemo več. Ko pa to s praznikom spregovori, smo že toliko izčrpani in popraznovanjsko utrujeni, da ga več ne opazimo in se slej ko prej znajdemo v še bolj okleščeni in kruti resničnosti vsakdana.
V medsebojnih doživljanjih je podobno. Tako kot s stvarnostjo se težko soočamo tudi drug z drugim, zato medsebojne odnose prelagamo kamorkoli drugam, še posebej v zakonodajo. Z njo, kot s predprazničnim okrasjem, želimo zatrpati vse pomanjkljivosti in luknje. Sprejemamo vedno nove zakone, podzakonske akte in razlage zakonov in želimo, da bi bilo vse dorečeno, s tem pa prelagamo odgovornost drug za drugega na druge, morda odvetnike ali drugo, zakone in sodišča. Le da se nam spet ni potrebno z nikomer in z ničemer spogledati, temveč se v ozadje te navlake lahko umaknemo in skrijemo, ko je potrebno. Tu pa se začne šele prava kalvarija, ker nas obvladuje strah in nimamo več verodostojne slike o življenju. Stvari, ki smo jih z zakonodajo določili pa nam uhajajo izpod rok, ker bolj, ko jih želimo natančno opredeliti več je priložnosti da bodo ostale nedorečene in spolzke ter zavajajoče. Ljudje pa smo se oddaljili drug od drugega in se kakor mesta z okrasjem, zavili v navidezno varnost z vsemi mogočimi pravicami, enakopravnostmi, varuhi takšnih ali drugačnih pravic, sodišči in podobnim. Živimo lahko le še z navodili za uporabo, kjer pa tudi ta postajajo tako zelo zakomplicirana, da jih slej ko prej ne razumemo več. In ni ga koraka, ki bi ga naredili, za katerega bi nas nekdo ne mogel preganjati, kaj šele besede ali dejanja, ki bi ne bilo že nasilje ali kratenje pravic. Ljudje smo postali kot kaktusi, ki, kjerkoli se ga dotakneš, te lahko piči. V resnici gremo še dlje in ne ostajamo samo pri piku, včasih se pustimo pikniti, še posebej če je iztožljiv. Mnogi medčloveški odnosi so postali poligon za iztožljivost odškodnin, kjer dobiva človek le še toliko pomena in vrednosti, kot bo znesek iztoženega.
Nekaj podobnega se je dogajalo v Palestini v času Jezusovega rojstva in njegovega javnega delovanja. Množica zapovedi in prepovedi je krojila življenje farizejev in jih razčlovečila do te mere, da so v sebi povozili sleherno sočutje, se razčlovečili in se tako okrasili, da so dobili občutek odličnosti in začeli brez sramu čistunsko kazati na druge. Eden izmed tistih Jezusovih dveh, ki sta šla v tempelj molit, nam to lepo pokaže. Takrat in danes, kako daleč in tako blizu.
Mi se morda nad tem čudimo, za nas je povezava med takrat in danes presenečenje, za Gospoda, ki nas pozna mnogo bolje, kot mi samega sebe pa ne. Zato spet prihaja, vedno znova prihaja in prihaja na najprimernejši način.
V zakomplicirano okolje, polno pretvez, dvoličij in izmikanj stopa neposredno, tako zelo, da bolj ne gre. Pred nami je kot nebogljeni otrok, tak kakršen je in tak ostaja skozi vse svoje življenje, tja do zadnjega zdihljaja, ko se spet izroča v Očetovo naročje. To kar naredi, je tako zelo ustrezno, da bolj ne bi moglo biti. Takšen način odrešenja človeku nikdar ne bi prišel na pamet, še posebej ne, če bi mu bile dane božanske zmogljivosti. Teh bi se vsakdo izmed nas polastil za vse kaj drugega, zagotovo pa ne za nebogljenost. In vendar vsi ugotavljamo, da je prav to najbolj verodostojno in učinkovito. Tu lahko le zavzdihnemo, resnično, to je božje, kajti samo njemu lahko kaj takega pade na pamet. Pravzaprav mu ne pade na pamet, temveč to je stalno v njegovi zamisli. Zato je božič vedno novo božje pripovedovanje, kaj je človek, kaj je vsakdo izmed nas. Mi pa smo tisti, ki smo povabljeni k odzivu v katerem imamo izbiro, kajti božja ljubezen je svoboda, da se temu nagovoru odpremo, pred jim razgalimo in pustimo da vstopi v nas, ali pa se pred njim pokrijemo, okrasimo in skrijemo. S prvim človekom smo zaznamovani in udarjeni s slednjim, z novim Adamom pa nam je vedno znova ponujena priložnost za nov začetek.
In tu smo v teh dneh. Sebe in slehernega s katerim se s temi besedami srečujem vabim, da gremo skupaj na pot po stezah deteta, otroka, ki je v nas, le prebuditi ga je treba. Ponižno si priznajmo, kako zelo smo si v marsičem na istem. Ne pohujšujmo se drug nad drugim, ker za to ni razlogov, saj nam v verodostojnem razmisleku o samem sebi ne more biti nič človeškega tuje. Med resničnimi ljudmi ni pohujševanja, vsakemu izmed nas se lahko čisto vse zgodi, tudi vse zgoraj opisano iz današnje stvarnosti. Preprosto postanimo drug pred drugim to kar smo in se sprejmimo ter prepustimo drug drugemu v svojih šibkostih, kot se Dete prepusti v svoji nebogljenosti. Tako ukročeni si sezimo v roke, kot nas krotko nagovarja s stezanjem svojih ročic proti nam Najsilnejši vesoljne in človeške zgodovine.
In ne pozabimo še nekaj. Predno bomo stopili do bližnjega, ker to lahko ne bo šlo, se prepustimo Njemu. Dobra spoved je več kot si mislimo. Ko bomo v njej spregovorili Bogu, bomo postali zgovorni tudi med seboj.
Do jaslic in do človeškega v človeku je lahko zelo daleč, je pa tudi čisto blizu. Na srečo ali pa žal pa je bo Božjem koraku, ki je že storjen in je vedno znova storjen, samo še od vsakogar izmed nas odvisno, kako je s tem pri njem, pri meni.
Jože Planinšek, CM
tudi mene moti ta predpraznična komercialna mrzlica…..tudi svoje rojstne dneve praznujemo ob datumih in ne toliko dni prej…..to izgubi veliko pomena,ker že kar ,,jezno,, zremo v to okrasje ….in pomen pričakovanja si mora prav vsak sam v sebi priklicat….žal.
Je pa res,da smo že kar ,,serijsko,, navajeni,da tarnamo nad slabimi časi,ljudmi,vlado…..rekoč,da tako kot je sedaj pa še ni bilo in postali smo ravnodušni češ saj se ne da pomagat, ne bom šel na volitve saj se ne splača,ne bom nič rekel ,če mi kaj ni všeč saj je brez veze-take in podobne izjave so vedno pogostejše……prav volitve odločajo kdo nas bo vodil,-res smo se na volitvah odločili ,da bi bile trgovine zaprte ob nedeljah….in mislim ,da smo premalo odločni in povezani. Še vedno pa mislim ,da se vse prične doma,potem prenašamo to v okolico in tako naprej in vsak zase se bori za obstoj.So pa tudi taki zakoni,ki delajo še večji razdor in pa socialne razlike .
Najbolj me je nagovorilo povabilo k ohranjanju Božjega odtisa v nas. Zamegljevanje, manipulacije, zavajanja, spreminjanje teme in podobne reči so pač odlično izhodišče za to, da govorimo o stvareh, ki so nam ljubše. Resnično pot vase in do sočloveka je lahko zelo težka, čeprav ponavadi krajša. Enostavnejša. Niti ne zavita… včasih gre kar naravnost..preveč naravnost…cilj že vidim, pa se ga ustrašim. Preveč iskrenosti, preveč ljubezni zame!? Sem tega sploh vredna…knjige in razni predavatelji pravijo, da smo VREDNI. To že vem. Pa tudi verjamem? Sem res sprejela, da si me želi objet? Da noben moj greh, napaka, nista prevelika zanj… Jaz rada vse razumem in kadar se “naprezam” razumet Božje usmiljenje se slej ko prej zalotim, da sem z mislimi pri kakšni čisto tretji stvari… Bežim pred stvarmi, ki me tako zelo presegajo… Miklavž mi je letos prinesel prav posebno darilo…vedno ve kaj potrebujem…knjigo “BOŽJE IME JE USMILJENJE – pogovori s papežem Frančiškom”. Ob koncu leta usmiljenja se torej začenja moje popotovanje v usmiljenje.
Hvaležen sem Bogu, da še imam(o) spovednike.
Vedno več župnij bo kmalu brez duhovnika, če ne bo veliko več novih maš kakor doslej.
Ob pričakovanju Gospoda, ki spet prihaja, vedno znova prihaja in prihaja ….
naj s sabo prinese čim več klicev od zgoraj ! Amen.
Popolnoma se strinjam, da, kar Bog dela za nas, je samo še od nas odvisno, kako bo z nami. Zelo veliko dajemo na zunanji blišč v predprazničnem času. Spominjam se časov pred petdesetimi leti, smo skupaj z mamo hodili k devet dnevnici pred Božičem, komaj pa smo čakali na polnočnice, pa čeprav smo v tistih časih, zjutraj šli v šolo in to peš, več kot eno uro. Bilo nam je lepo. Ker smo stari starši se zelo trudimo adventni čas približati svojim vnukom v čas pričakovanja. Pripravljamo se na izdelavo jaslic, česar se vnuki zelo veselijo. Je pa res, da se povsod že vse blešči in preveč poudarka je na obdarovanju. Veliko je potrebno delat na medčloveških odnosih, najprej v družini, v krogu prijateljev in v širši skupnosti. Lažje je to na vasi, na podeželju. Želim, da bo tudi letošnji Božič novo božje pripovedovanje, kaj je človek, kaj je vsakdo izmed nas. Sprejmimo drug drugega takšnega kakršno smo in si sezimo v roke, ter zaželimo drug drugemu obilo blagoslova v Božičnem času.
Ja. Na nas je, da se opogumimo v pristnosti do te mere, da nam ne bi bilo treba pred nikomer, ne pred Bogom in ne pred sočlovekom, umikati pogled…
In prevečkrat imamo s tem težave tudi zato, ker ne moremo ali pa nočemo dojeti, da Bog ni kot mi, da ne “meče naprej” starih grehov, ampak pozabi za večno… S predpostavko, da skušamo tako živeti tudi med seboj…in si, drug ob drugem, z Božjo pomočjo, na poti k istemu Cilju, ustvarjati predokus raja…
Tožarjenje…, okoriščanje in podobne “epidemije sodobnosti” se lahko bohotijo tudi zato, ker nam, v prvi vrsti, manjka empatije, in kdaj niti v mislih ne poskušamo “stopiti v čevlje drugega”, ter ob maniji po “še” in “več” ni prostora več kot za ego in lastne komolce…
In ne vidimo, da za dodatno zvezdico “comforta” plačujemo z osamljenostjo v množici, ki navkljub fizični bližini ostaja le čreda tujcev ali celo konkurentov, ki jih bliže od zamomljanega “dan”, kdaj celo na skupnem stopnišču, ne spustimo…
Naj zlatemu pravilu, da kar nočeš da drug tebi stori, tudi ti ne stori drugemu, dodam le še tudi danes aktualen Gregorčičev verz:
“Gorjé mu, ki v nesreči biva sam! A srečen ní, kdor srečo vžíva sam! “
Kdor zmore postati pred drugim, kar je, je nebogljen. Občuti, da ga ne razumejo, mu delajo krivico, želi si biti med resničnimi ljudmi. V čem je srž nebogljenosti? Nebogljen otrok, tako strokovnjaki, pomaga materi, da postavi njun odnos v ospredje. Torej mora biti odrasel človek nebogljen kot otrok, da postavi na prvo mesto svoj odnos z Bogom. Potem seveda ne bo nebogljeno poklekal pred svetlikajočimi bonbončki modernega sveta in zakoni, ki ustvarjajo iluzijo enakopravnosti in skrbi za »človečanske« pravice. Imel bo svoj delež v odrešenju, ne na bančnih računih. In bo veselo pričakoval božično skrivnost. Vse je v nebogljenosti …
Bog želi, da sem pristna. Tako smo se navadili nositi razne maske, da jo tudi ped Bogom ne snamemo. Blefiramo, da se trudimo poboljšati, ko je vendar resnica ta, da se ne moremo oz. ne zmoremo z lastnimi močmi. Sveti Pavel je to našo padlo naravo prepoznal v tem, da delamo slabo, ki ga nočemo. Zakaj? Mislim, da samo zato, ker bi si radi vse sami zaslužili, imeli nadzor in ne zaupanja ter sledili lastni volji ne božji. In tudi, če že delamo dobro, je to vse prevečkrat za lastno slavo in zato ne kaže na Boga. Bog pa želi, da sem pristna. Ali se res mora v življenju nekaj ali vse močno sesuti, da to tudi postanem. Drža poraženke me pelje v držo ponižnosti, če hočem. Postanem bolj otrok, bolj nebogljena in s tem bolj pripravljena samo sprejeti, kar mi Bog vsak trenutek daje in to v obilju. Ko se življenje tako zaplete, da ne vidim več ven iz zmešnjave, se učim zaupati, da Gospod pa vidi, da On vodi mojo zgodbo. In ko postanejo bremena tako težka, da padam pod njimi, se res oklenem Gospoda, ker vse to temo zmorem premagovati le z Njim. In ja, ko sprejemam Njegove zastonjske darove, mu zaupam in ga ljubim, se zavem, da sem ljubljena grešnica in da potrebujem Odrešenika, takrat sem pristna in spolnjujem božjo voljo.
Ni me sram priznati, da sem to razmišljanje moral kar dvakrat pazljivo prebrati, da sem dojel globino tega sestavka spoštovanega avtorja.
V teh prazničnih dneh, bi nam morala biti prva skrb počastitev Nonorojenega Deteta, istočasno pa tudi dopustiti, da se to Novorojeno Dete včeraj, danes in jutri ter celo leto rojeva v naših srcih. Novorojeno Dete Jezus nam je že s svojim rojstvom pokazalo svojo ponižnost, ki mu jo je Oče namenil, da je prišel med nas v neuglednem hlevu, ne pa v udobni, svetli in topli sobi lepe hiše.
Pravo nasprotje tega pa je današnja podoba praznovanja Božiča.Močni in hladni svetlobni efekti že veliko pred prvo adventno nedeljo so popolnoma utišali in potlačili tisti mali in topli plamenček prve adventne sveče in ta skomercializirana svetloba simbolno prikazujejo ošabnost in zvišanost današnje potrošniške družbe. In od enega plamenčka so v štirih adventnih nedeljah prerasli v ugledno svetlobo štirih adventnih sveč, ki ponazarja moč Novorojenega Deteta Jezusa. Vsakoletno praznovanje rojstnega dne Novorojenega Deteta Jezusa je priložnost, da v svojem bodočem življenju damo priložnost Jezusu, da v naših srcih rojeva ponižnost in iztreblja našoošabnost in vzvišanost.
Vse dobro v teh prazničnih dneh in v letu, ki je pred nami, vam vsem želim !